torsdag 22 mars 2012

Vindelälvsdraget

Den som inte vet vad vilndelälvsdraget är så är det en draghundstävling på 40 mil under 4 dagar, längst vindelälven. Sträckorna är mellan 6-22km. Starten börjar i Ammarnäs och avslutas i Vännäsby. man är ett lag som ska frakta en stafettpinne i form av ett halsband. Man kan antingen köra en sträcka var/dag eller flera sträckor. Det finns även de som har långdistans som kör hela sträckan själv. Allt beror på hur många man är i laget. Det som är så roligt med själva tävlingen är att de tillåter alla raser och ser hemskt gärna andra raser än de som brukar tävla, fågelhundar, blandningar, sibbar, malamute. Det är en härlig stämning och en tävling som går ut på att alla ska ha kul och hjälpa varandra. Ju högre upp i listan ju mer tävlingsinriktad är man, min mor som inte är det tycker om att ligga bland de sista och bara är där för att umgås och ha kul. Hon har varit bland toppen men tyckte inte det var något roligt så hon bytte ner sig....eller om man ska kalla byta upp sig för hon trivs riktigt bra och det är en hel skön stäm
mning bland dem ;)

Så jag funderar på att ställa upp med mina vovvar någon gång...men de får bli något år bort då jag först måste träna upp mig på skidor...sist jag stod på skidor var för 12 år sedan...måste nog träna men vi får helt enkelt se när det blir och om det blir med de här hundara, men det hade varit kul att ha med Gombo bara för att :)

en österrikare och hans lag, det var som att se mannen som kan tala med hundar, de hade olika antal hundar men han här hade 6 lösa hundar bland ett 50 tal andra hundar och de såg bara husse, han bjöd de aldrig på godis eller något. Nog för att mina hundar lyssnar men med ca 50 hundar till och dessutom tävlingsdax...mina hundar hade tappat öronen för länge sedan, det hade varit så många människor, hundar att titta på och kanske stanna och smaka av någons "vatten" ;) kul att se helt enkelt

starten i björksele 3 dagen in i tävlingen

mammas hundar innan de ska växla...kul att se att de är så lugna om man tänker på att de längst fram brukar inte ha några öron och de stuttsar som gummibollar hemma på gården plus att den svartvita där fram är bara året...hans första tävling :) pintern tror jag har varit med ett eller två år innan



mamma har fått staffetpinnen och bär av till nästa man

1 kommentar:

  1. Kan hålla med om att det är den absolut roligaste tävling som man kan delta i, alla som har hund och tycker om att röra på sig skulle få prova. Hoppas vi får se dig köra med Gombo kan nog lova att du får köra med oss i Team Sollefteå =)

    SvaraRadera