torsdag 14 juni 2012

sök

igår så började jag leka lite med Gombo i skogen och han tyckte det var riktigt kul. Jag gömde mig och han fick leta reda på mig när jag visslade. Han visste inte riktigt vilket ben han skulle stå på när vi lekte, det var så kul :)

Så idag tänkte jag att jag skulle testa honom i personsök, jag har tränat min äldre dam i det tidigare, vi har varit väldigt amatörmässiga när vi tränat så vi har aldrig tävlat eller något sådant, bara söka personer på skoj plus att barnen tycker det är rätt roligt när man leker med hunden.

Men i alla fall så jag bad min mor om hjälp och så tog jag min äldre dam Yerma och Gombo med mig ut i skogen. Mamma fick gömma sig och jag släppte hundarna, vi började väldigt snällt, busade och triggade upp Gombo och sedan sprang hon ut i skogen och gömde sig inte så långt in, vi kunde se henne. jag släppte Gombo och sa sök...han for i väg som ett skott och pang så hade han hittat henne, inga svårigheter det här. Yerma släppte jag efteråt och hon for med ett mycket lugnare tempo fram till min mamma.

Vi testade en till gång men den här gången gjorde vi att jag gick och mamma bara försvann, hon gick en bra bit in i skogen, inte så jätte långt men ändå en längre bit in så att jag och hundarna inte kunde se henne. Jag släppte Yerma först den här gången hon hittade min mor utan problem. Släppte Gombo och inte den här gången heller var det så svårt, han stuttsade iväg och hittade henne....blev lite svårare dessutom när jag skickade dem långt ifrån själva infarten där min mor försvunnit.

Men den tredje gången var Gombo så slut i huvudet så han ville inte riktigt leta min mor, så jag släppte båda samtidigt då yerma var som ung på nytt och ville söka reda på henne.

Den fjärde gången var det jag som försvann bara för att Gombo skulle få ett sista försök att lyckas med, inga problem han kom farandes som en kanon och yerma kom efter men eftersom jag låg där det var väldigt snårigt och jävligt så ville inte hon komma fram till mig utan stod bara en meter ifrån och tittade, tyckte att jag skulle komma fram. Det är mycket bättre att hon gör så än göra som Gombo som kom i 110 knyck och granarna sprutade från alla håll och mer eller mindre mejade ner mig i mossan....måste nog träna mer av att han ska ta det lugnt när han kommer fram till personen ;) men det är inte säkert att han gör lika dant med de andra, nu var det dock matte som låg där på marken. Får höra med min mor om hur han var när han letade henne...ska även försöka få andra att gömma sig. men det behövs i alla fall inte så många gånger träning i det här förren hans hjärna har slagits ut. 3 gånger med sök och han ligger klubbad sen, men vi får väl se hur länge det varar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar