lördag 21 april 2012

Varning!



Denna skylt gjorde jag och la ut på facebook. Jag börjar vara smått less på alla besparingar som görs här i inlandet. Vi är väl inte de som är mest akut och det finns andra som har det mycket värre. Nu är det prat om att skolan ska lägga ner högstadiet här i Jörn. Tänker de inte på alla som ska åka långt? De hävdar att elerverna lär sig mer om de får gå i en annan skola? Hur tänker de då, de måste stiga upp tidigare för om jag inte minns fel så började man 08.10 i boliden och inte 08.40 som här i jörn. Så det betyder att barn som bor längst bort ska stiga upp vid 5.30 för att hinna äta frukost innan de sätter sig i en ca 2 timmars färd till skolan för att sen gå skola fram till 15.40 och då är de inte hemma för än ca 17.30-17.50 och då är det middag och läxor som ska göras....värre än en arbetsdag. Visst jag behöver inte bry mig nu, men när mina barn börjar skolan hur ser den ut då? En sak är klar och om skolan skulle läggas ner i Jörn då får kommunen allt gå in med en dator undervisning för jag har inte tänkt skicka mina barn någon stans, då får de ha hemundervisning i stället. Kan berätta att jag gått skola i Boliden och det är inte någon skola jag rekomenderar, inte för att Jörn stod så högt i kurs i min kurs heller men ska de skicka barn får de allt transportera bolidenbarnen till Jörn.

Hur kom jag på skylten då? Det var inte min idé, det var min mamma som berättade om en bild hon fått i huvudet när hon vaknade på natten och inte kunde sova. Jag snappade upp idén och sa att det var en riktig facebook bild men mamma visste inte hur man skulle göra så jag satte mig en stund vid datorn och på ett litet kick så hade jag gjort skylten och hett ut den på facebook, så nu cirkulerar den gott där ute.

Vad är tanken på skylte, jo att snart får kommunerna vid norrlandskusten börja placera ut den så att resenärer vet vad de ger sig ut på när de ska till fjällen och inlandet. Man får börja runt Sundsvall så att de vet i god tid.

Sen kom jag på att man kanske skulle ha lagt till att det inte går att lite på mobilen heller över allt. Just här där jag bor är det väl lugnt men det behövs bara till grannens hus så är det si och så med mobilen. Vi saknar dessutom fast telefon när här ute och det är inte alls skoj om man ska stå i ett viktigt samtal och det bryts. har hänt mer än en gång att jag stått i kö till arbetsförmedlingen och när jag väl kommer fram hinner jag bara presentera mig innan det bryts och då är det bara att börja om...inte alls roligt som sagt men vi har det bra jämfört med andra.

Sen har de mage här i Skellefteå kommun att gå ut och säga att de tänker på landsbyggden och bönderna, det gör de inte alls, de håller på att förinta oss. Tanken är att alla ska bo i Stockholm, Göteborg eller malmö och norrland är bara en bit som finns som vi inte använder.

Det finns en grupp på FB  som "vill hacka bort" skåne från Sverige.....nä jag röstar på att "hacka bort" norrland och bli ett eget land så man slipper de där snubbarna i STHLM som bestämmer allt och inte har en susning på hur det är att leva i Sverige framför allt att leva i norra Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar