tisdag 10 januari 2012

måste bli bättre

Ja som jag säger alltid....det var ett tag sedan, men jag ska försöka bli bättre :)

Vad har hänt sedan jag skrev sist, minns inte ens när jag skrev sist, men jag har i alla fall hunnit med julen och det nya året. Julen gick väldigt bra och den var snabbt över. Vi firade julen här hemma och sedan åkte vi till stan för att fira lite mer jul där.

Nyår var vi hos några kompisar och det var väldigt lugnt och väldigt trevligt :)

Här under helgens gång var vi ner till Kalmar och hämtade en hund :) Min lilla Gombo, han är av rasen Berger Des Pyreneer, vet inte riktigt hur det stavas.

Han är riktigt fin, en kille på 9 månader som ser lite spöken och rädd för det mesta, men efter lite övertalning och kompromissar så funkar det riktigt bra.

Vi kom hem i Söndags och igår var väl den riktigt första dagen på gården, vi hann med att se omgivningarna fast det var -27. När vi var ute på promenaden så visste inte Gombo vilket ben han skulle stå på då det var riktigt kallt och blöt, inte nog med det så sprang vi på 3 st renar som sprang över vägen och in i skogen, riktigt läskiga monster det där. Annars så känns det som att han alltid hade bott här, han är riktigt lugnt och fin och anpassar sig riktigt bra.

Han är fortfarande lite rädd min st bernhard Hagrid men inte så konstigt då han är väldigt stor gemfört med lilla Gombo. Min Yerma som är från spanien blev riktigt sur för att vi kom hem med en ny hund. men nu har hon tinat upp och accepterar honom. Det är ju hon som inspererat mig till rasen då jag tror det är berger i henne, en kopia är de i alla fall både utseende mässigt och på sättet.

Idag har vi haft lite mental träning, Gombo har fått gå mellan hundgårdarna på gården med alla draghundar, sen fick han träffa alla vovvarna hos mina föräldrar. Det var väldigt mycket information och väldigt stressigt men jag tycker han klarade sig fint :) Han fick en lekkamrat, mammas valp Vega som är 13 veckor och väldigt busig. Sen fick han hälsa på fåren, eftersom fåren inte är vana hundar så fick han vara kvar i kopplet och allt gick bara fint där, han fick även hälsa på kaninen som är där inne.

Sen blev det dock att leta honom, medan jag hade han lös och han hade en bus stund med Vega så startade min mor traktorn och han blev riktigt rädd. han sprang ut på vägen och vidare in i skogen. Då fick jag gå och leta honom, medan min mor tog bilen och körde en bit. medan jag gick och ropade och följde spår insåg jag att jag inte hade någon telefon med mig, men det löste sig. När min mor kom tillbaka hade hon Gombo i bilen, det visade sig att han hade kommit ut på vägen och försökt bakspåra mig. Själv såg jag att han hade följt några harspår men det var ju tur att han inte blev så rädd att han inte vågade komma hem. Så när vi kom hem och traktorn startades så fick han gå in och vila eftersom jag inte ville att han skulle springa bort igen.

Så städningen som jag hade tänkt göra, den blev inte av, nu blir det att hämta pojkarna på dagis och sedan fika och sen får man se vad man hinner mer innan man ska börja med middagen.

Blir inte några bilder den här gången heller...ska se om jag orkar pyssla med det ikväll...annars så ska jag fösöka hinna med det här under veckan....som sagt jag måste ju bli bättre :)

2 kommentarer:

  1. Hej hopp!

    Kul att ha hittat hit, ska kika igenom "Gombo-inläggen" :)

    Hoppas att han har bott in sig lite mer nu, jag skulle också bli paff att ena dagen vara i sydlig plusgrader-vinter och plötsligt hamna i minus 27, ha ha :)

    Men jag hoppas han "blir sig själv" igen, han är så glad och lugn och en riktig klippa annars (som jag har upplevt honom).

    Vad roligt att du tipsade mig om din blogg, jag lägger till dig på min läselista :)

    SvaraRadera
  2. jag tycker han har anpassat sig bra. Om man tänker på att han kommit till en gård där det finns ca 40 hundar, snö och en massa maskiner. Min familj delar gård med mina föräldrar och de håller på med draghundar så det fanns ett antal hundar han skulle hälsa på :)

    Nu har han hittat sig själv och är en väldigt glad och posetiv kille som kan ta det lugnt när han är inomhus men är som ett yrväder ute. Snön är inte alls så läskig och det är lika kul att vara under snön som på den. han är mer som ett snömonster tror jag :)

    SvaraRadera