tisdag 17 januari 2012

Överkörd hund

Nu har jag inte skrivit på ett tag och tänkte att det kanske var dags, nu när det är rätt lugnt.

Igår kom det upp en bil till oss och sa att det låg en överkörd hund mitt på vägen, direkt började man kolla om det var någon av våra som lyckats smita ut, men våra hundar brukar inte vara på vägen då vi bor en bit ifrån den, men man vet ju aldrig hips vips kanske någon tog sig en tur eftersom jag vet att vi har renar just runt husknuten. Men våra hundar var inne och mina föräldrars hundar var också inne. Då började vi misstänka att det var grannens hund eftersom draghundarna hade varit tysta hela dagen så kunde de inte vara någon av dem för de brukar bli helt galna om de märker att någon är på vä ut och dessutom hade vi varit hemma hela dagen. Vi försökte ringa grannen men hon svarade inte så vi bestämde oss för att gå och kolla på hunden för det behövde inte vara hennes. men i alla fall så gick vi iväg och när vi kom fram så såg vi att det var en av hennes unghundar. Han var självfallet helt sten död och det måste ha gått fort för kroppen var inte stel fast det var kallt ute. Vi tog med hunden till hennes gård för att lämna den där och se om hon var hemma. Hon var hemma och det blev en väldigt sorgsen stund för henne kan jag tänka mig. Hon hade haft alla hundarna i hundgården och mest troligen har han klättrat över staketet och sprungit ut på vägen. Tycker riktigt synd om henne, ingen ägare vill att det ska hända ens hund något.

Självfallet har detta tagit rätt stor del i mitt huvud, för det första så hade ingen stannat, de hade bara lämnat kroppen mitt på vägen, inte dragit den åt sidan eller något. De hade alltså inte kollat om hunden hade en ägare fast det fanns hus bara en bit bort. Det fanns inte ett bromsspår eller något. Sånt gör mig arg, okej att det är en ren och du bara raporterar att du kört på en men det här handlar om någons husdjur, någon man bryr sig om. Jag började täka att det kanske var en lastbil, de stannar inte för mycket och det blir inte skador på bilen på samma sätt kanske....men ändå det är någons husdjur. Märkte de inte att de kört på något? Nu vet jag inte om det var det, det kanske var en fylleskall eller någon annan, hur det än är så är det någon som smitit från en olycka.

Det är tur att det finns människor som vet att vi har mycket hundar och de ringer oftast oss om de flesta hundarna, även om de vet att de inte är våra så har vi oftast en liten koll på vems hund det kanske kan vara om någon är på rymmen eller nått. Så igår kom det först in en som sa att det låg en hund mitt på vägen, sen så gick telefonen varm av folk som passerade för att berätta för oss eftersom de säkert såg att det var en draghundsblandning så trodde de säkert att det var en av våra, en snäll själ sa att de dragit hunden åt sidan i alla fall. Det är tur att man får veta så även om det inte är våran hund så kan man ta reda på ägare och de får veta. Men nog om detta, det är hemskt men det har redan skett och det går inte göra något åt än det man gjort och sen skänka grannen en tanke.

Annars så har vi varit ute och gått en långpromenad idag, självfallet tyckte Vega som fick följa med att det var riktigt kallt och ville hela tiden vända hemåt så tillslut så gav jag mig och vände hemåt, jag kände att det bet lite i kinderna men tyckte annars inte att det var så kallt, men när vi kom hem och jag tittade på temperaturen så förstod jag varför Vega frös, den visade -18 och hon har ju inte någon päls och valp så det är klart att det är lite kallt. Gombo älskar att vara i snön, han gräver och dyker och jagar det mesta. Igår kom han på hur man tog sig upp i snöhögarna...var väl på tiden kan jag tycka :)

Igår var även farmor till barnen här och vi var ute och lekte, sen gick vi in och Casper skulle lära henne spela Mario, det är tur hon är snäll :)

Känner att det blev väldigt mycket vovve i detta inlägg men barnen har skött sig och det rullar på som vanligt så det finns inte så mycket att skriva om dom :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar