lördag 28 januari 2012

födelsedag och en massa skojigheter.....eller hur det nu var?

Ja nu var det ju några dagar sedan jag skrev, jag har tagit några foton som jag ska lägga upp men det blir när jag orkar. jag kan meddela att jag är helt slut efter några intensiva dagar. jag jobbade den 25 som jag skrev om tidigare, hade riktigt trevligt där, barnen somnade också tidigt och det kan jag förstå eftersom de inte var riktigt van att stiga upp så tidigt. men då vaknade de väldigt tidigt dagen efter och det var min födelsedag och hade massor jag skulle göra så jag satte igång dagen med de dagliga sysslorna som att mata djur ungar och mig själv sen blev det en promenad med hundarna och ungarna och sen blev det städa för hela slanten. jag fick upp något städar il så det blev torkat skåp och allt annat, då min minsting skulle hjälpa och sprutade på alla skåp, bord, ja allt som fanns skulle det sprutas på för flaskan skulle ju bli tom så jag fick torka och torka och torka.

Vi fick besök på kvällen och det blev lite hockey tittande, dock förlorade vi mot hv71, tycker inte riktigt om det laget men det behöbs inte tas upp eftersom jag tror inte det är så roligt att läsa om. Så barnen kom isäng väldigt sent, och medan vi satt där så kom min mor in och berättade att de skulle snabb fika eftersom de hade två hundar på rymmen, i vanliga fall så rastas de i koppel, men nu av en slump så lyckades de smita ut utan koppel. Så när gästerna hade farit och barnen hade kommit i säng så hjälpte jag mamma och pappa att ropa på hundarna. Pappa skulle upp och jobba så han fik gå och lägga sig. Jag och min mor var lite oroliga för hundarna eftersom klockan började närma sig tre så kände vi att vi skulle försöka sova och fortsätta leta på morgonen och anmäla de försvunna om de inte hade kommit hem självmant. Just när vi hade lagt oss så fick jag av en händelse ont i magen och gick upp för att ta lite samarin, som smakar päck men det hjälper oftast. Medan jag står och dricker det så ser jag några hästar traska utanför fönstret....ja då var det bara på med skor och jacka och försöka få fast dem. Jag gick in och sa till mamma att de var ute och det blev att laga hage och ge de lite mer mat eftersom de mest troligen tyckte att de fått för lite mat. Vi brukar ge de runda bollar ute i hagen men traktorn är söndrig (självklart eftersom det snöar och är helg). Vi gav dem i alla fall hö som vi slitit loss men det var nog inte tillräckligt. Men de var lätta att ta fast och det gick ganska fort. Nu drog vi in bollen med skoter men vi hoppas att vi får igång traktorn under veckan då det behöver skotas. Men då tyckte vi att när vi ändå var uppe så åkte mamma en till sväng med bilen och jag ropade och då gick det bara en liten stund så kom mamma hem. Då hade hon plockat upp två riktigt trötta hundar längst vägen. Så klockan fyra på morgonen så kom vi i säng, men kunde sova gott eftersom vi visste att hästarna hade mat och hundarna var hemma. framför allt det sista. det är aldrig roligt att ha hundar borta. Vi har haft den oturen att de har dragit sig till järnvägen som är en bit här ifrån.

Så jag kom i säng väldigt sent och barnen vaknade klockan sju och hovslagaren var här klockan åtta så det gick fort och det var väl skönt. Så igår gjorde jag ingenting, men då när vi skulle fika idag då kom min far in och berättade att vi hade lösa hästar igen, men nu var det inte egentligen våra hästar som var hungriga utan det var så att grannens häst hade sprängt sin hage och våran hage och när hon kom in i hagen så följde våra hästar med och när hon for ut igen så självfallet så följde våra med. Sen har jag tränat lite hunnit vara ute med barnen och försökt träna Gombo i lite agility men eftersom mina barn tyckte det såg roligt ut så var de också med och det blev mer lek och bus än träning. Sen gick jag en liten sväng med hundarna och nu blir det hockey innan maten och sen blir det sängen eftersom mina barn tyckte att det skulle vara morgon klockan fem imorse. Det var bara för att jag sa tidigare att de brukar ta sovmorgon. men jag tror att det är för att de börjar vara förkylda, de är väldigt täta i näsan och hostar så det är inget de kan rå för, men med en mamma som har haft några nätter nu där man inte sovit riktigt bra så blir det väldigt tungt....men nu är det hockey och vi hoppas på vinst mot frölunda :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar